Tuesday, 2 June 2009

Hati kotor

"Adakah kamu pernah merasakan bahawa kamu belajar bersungguh-sungguh untuk memahami sesuatu, tapi kamu langsung tak paham?", berkata seorang ustaz di dalam sebuah kelas. Sambungnya lagi, "itu tandanya hati kamu kotor!"

Kadang-kadang kita rasa kita dah cukup bagus untuk mendapatkan sesuatu. Kita rasa, kita puas hati dengan semua benda. Kita rasa, Ok lah tuh kot. Itu apa yang kita rasa. Tapi tanpa kita ketahui, tanpa aras sedar kita, kita tak layak untuk mendapatkannya pun. Dan bermula dari itu, mulalah kita nak menunding jari kepada pihak yang lain tapi bukan kita sendiri. Dan yang paling teruknya, menyalahkan takdir. Manusia begitu mudah untuk melihat kesalahan orang lain, tetapi begitu susah melihat kesilapan diri sendiri. Sama juga keadaan apabila kita melihat kelebihan orang lain tanpa kita sedar, kita pun ada kelebihan. Itu tanda kita tak bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan Tuhan kepada kita.



Mungkin aku terlalu banyak masa aku melagho, mengabaikan nikmat yang diberikan. Kembalilah kepada-Nya andai rasa diri sudah pergi terlalu jauh...La takhaf wa la tahzan innallah ha maa'na..

7 comments:

* m ! s $ y * said...
This comment has been removed by the author.
* m ! s $ y * said...

"Adakah kamu pernah merasakan bahawa kamu belajar bersungguh-sungguh untuk memahami sesuatu, tapi kamu langsung tak paham?", berkata seorang ustaz di dalam sebuah kelas. Sambungnya lagi, "itu tandanya hati kamu kotor!"

very familiar!macam penah dengar.hehe

::zet0ty[-_-"]:: said...

of course la imah tau
haha
aku terasa tau imah...

* m ! s $ y * said...

i didnt mean it on you.
i was telling you what happen in the class.
its reminding us something.
dont take it seriously as like im saying it was you.
hehe
sorry.

::zet0ty[-_-"]:: said...

no, its not ur fault
I shud thank u 4 telling me this
=]

* m ! s $ y * said...

waaahhh.
jap.
bangga jap.
hehe..
its a reminder for both of us lah.

::zet0ty[-_-"]:: said...

haha
haha
kita kan kembo
haha