Saturday, 1 August 2009

.


Kita bukan manusia yang diciptakan oleh Allah dengan sempurna walaupun dari segi fizikalnya, insyaAllah cukup semuanya. Tapi jangan jadikan ia alasan untuk tidak menjadi baik atas dasar kita tidak serba sempurna. Allah takkan beri kita dengan senang-lenang kehidupan yang mudah, keluarga yang harmoni, semua orang suka pada kita, kerja atau belajar dengan cemerlang. Percayalah, dengan ketidaksempurnaan itulah mengajar kita menjadi manusia yang lebih menghargai erti sebenar kehidupan. Kita tak boleh berubah menjadi orang lain, tapi kita boleh berubah menjadi orang lebih baik.

Aku sedar hakikat ini ketika aku melihat kekurangan sebagai kelebihan.

Aku bukan nak bagi tazkirah sedangkan ilmu aku tak sehebat mana pun, tapi aku terkesan secara tiba-tiba. Aku terfikir, aku dah 17 tahun. Remaja. Walaupun aku rasa aku tak seperti kawan-kawan aku yang lain, yang dah jadi macam mak orang. Sedangkan aku masih nampak seperti budak baru nak masuk sekolah menengah. Ok, ok, lari tajuk..hehe. Tapi selama aku hidup, sejak kebelakangan ni banyak sangat perkara yang berlaku dalam hidup aku. Aku sedar, setakat mana sahaja aku melihat dunia. Aku tau, aku akan dijadikan bahan lawak oleh orang-orang besar yang sudah lama menlepasi tahap ini. Semua orang mengalami perkara yang sama tetapi dengan cara yang berlainan. Tetapi setakat mana kita mampu mengawalnya? Itu yang membezakannya.

Yakin dengan kerja-Nya. Setiap yang dilakukan oleh-Nya pasti ada rahsia di sebalik hijab yang kita tak nampak.

3 comments:

Afiq Rahim said...

z.s : syafakillah khairan,insyaAllah.

idam?
haha.idam la benda2 mahal,mesti dapat!
haha
=]

Afiq : InsyaAllah.
idam benda2 mahal?
nnt aku idam ana taw dpt.
:)

Lt. Danny Rock said...

Catrina : what for i wearing tudung? im not going to be hypocrite

Yiz : Kita tak boleh berubah menjadi orang lain, tapi kita boleh berubah menjadi yang lebih baik.


wahh value yang sangat tinggi tuh !!

z.s said...

Eleh
perasan lah tu rupa macam remy!
wek!

et macam nur amina kan?
haha
jangan bagi et adek dia uh
yang sara gedik uh!

haha